ARG INFORMATION
مدیریت یکپارچه اتاق سرور
     فونیکس
       مدیریت هوشمند و یکپارچه اتاق سرور

          1- کنترل و مانیتورینگ المان های محیطی
          2- کنترل و مانیتورینگ سیستم نظارت تصویری
          3- کنترل و مانیتورینگ سیستم تردد
مدیریت هوشمند ساختمان
استفاده اقتصادی از انرژی
افزایش ضریب ایمنی و ضریب بالای راحتی و آسایش
سازگاری با کلیه پروتکل ها و تجهیزات
اسلایدر
سیستم بیومتریک چندگانه کنترل فونیکس
دارای ثبت اختراع
نخستین سیستم ایرانی تشخیص و شناسایی چهره

مصاحبه روزنامه جام جم با مدیر عامل شرکت دانش بنیان آرام رمز گستران ، جناب آقای مهندس پوریا

مصاحبه روزنامه جام جم با مدیر عامل شرکت دانش بنیان آرام رمز گستران ، جناب آقای مهندس پوریا

کنترل و مدیریت در عصر حاضر حتی با ۱۰ سال گذشته هم تفاوت فراوانی پیدا کرده است. در این روزها غیر از سازمان‏ها و اداره ها که از دستگاه‎های کنترلی مثل تشخیص چهره استفاده می‎کنند، خانه‎ها و محیط‎های مسکونی هم به سازوکارهای مدیریتی و کنترلی نیاز پیدا کرده‎اند. افزایش شمار دستگاه‎ها و ابزارهای مهمی که در ساختمان‎ها به کار می‎روند و پیچیدگی نظارت و تنظیم فرآیند کاری آنها باعث شده است نیاز به هوشمندسازی در این بخش‎ها احساس شود. شرکت «آرام رمز گستران» با سر واژه «ارگ» از سال ۱۳۸۶ تا به امروز در این زمینه تجربه بسیاری کسب کرده و با انجام پروژه‎های بزرگ و پیچیده و پشتیبانی سریع و به موقع از بروز کوچک ترین اختلالی در روند کنترل و پایش مراکز داده پیشگیری کرده است.در سال‎های اخیر این شرکت تلاش کرده تا با طراحی و اختراع پلتفرمی در زمینه ساخت سیستم‎های هوشمند، خدمات متنوعی را برای نظارت، کنترل و مدیریت به ساختمان‎ها و دستگاه های مختلف ارائه کند.

 

پوریا آرام، مدیرعامل شرکت آرام رمز گستران درباره ماجرای شکل گیری این کسب وکار به جام‏‎جم می‏گوید: «شرکت ما در اوایل فعالیت خود بیشتر در حوزه سیستم های حضور و غیاب و تشخیص چهره برای سازمان‎ها و شرکت‎ها کار می‎کرد. اما به مرور و با توسعه دامنه فعالیت خود به حوزه مدیریت هوشمند ساختمان روی آورد. این سیستم‎های هوشمند برای کنترل دقیق واحدهای مختلف فعال در ساختمان‎ها مثل موتورخانه و تاسیسات الکتریکی و مکانیکی و گلخانه و... به کار می‎روند و می توانند میزان مصرف انرژی و عملکرد دستگاه‎ها را به طور هوشمند مدیریت کنند. سیستمی که در کشور ما می‎تواند بسیار کاربردی و با ارزش باشد زیرا می‎تواند کاهش هزینه‏های مصرفی را به دنبال داشته باشد.»
خدمات «ارگ» در یک نگاه
شرکت آرام رمز گستران، خدمات مختلفی را در حوزه کنترل و امنیت ارائه می‎دهد که به صورت کلی می توان به کنترل و پایش اتاق سرور، کنترل تردد اشاره کرد که شامل سنسورهای متنوع محیطی، گیت وی های صنعتی، اثر انگشت، تشخیص چهره، کارت، گیت و سیستم بیومتریک می شود. در کنترل این فعالیت‎ها می توان از خدمات اتوماسیون صنعتی از حسگر تشخیص حضور انسان و پی ال سی (PLC) صنعتی نام برد. PLC ها کنترل‏کننده‎های برنامه‎پذیری هستند که جهت اتوماسیون و هوشمند سازی در کاربرد‏های مختلف استفاده می‎شوند. خانواده پی ال سی های ارگ قابلیت دریافت اطلاعات از انواع حسگرهای صنعتی و موجود در بازار را فراهم می کند. طراحی صنعتی مقاوم در برابر اغتشاشات موجود در محیط‎های صنعتی و قابلیت سناریو پذیری با امکان زمان‎بندی و کنترل از طریق اپلیکیشن تلفن همراه از خصوصیات این خانواده محصولات ارگ است.
خانه هوشمند و مدیریت هوشمند ساختمان بی ام اس (BMS) هم از دیگر خدمات ویژه و به روز این شرکت است که پکیج خانه هوشمند، کلیدهای لمسی و ترموستات هوشمند و پنل های چند کاره و دزدگیر هوشمند، جی پی اس و مدیریت هوشمند موتورخانه گوشه‎ای از آن است.
مزایای استفاده از سامانه‎ های هوشمند ارگ
 هزینه کمتر نسبت به نمونه ‏های خارجی.
 سیستم‎های طراحی شده شرکت آرام رمز گستران به دلیل نوع طراحی و نحوه پیاده‎سازی هوشمندانه، قطعات کمتری در سخت‎افزارشان به کاررفته و محصول نهایی ارزان تر از نمونه‎ های خارجی است.
 کارآمدی بیشتر در مقایسه با سیستم‎های خودکار.
بسیاری از نمونه‎ هایی که در شرکت‏های داخلی دیگر برای کنترل بخش‎های ساختمانی در ایران به کار می‎رود سیستم‎های خودکار هستند. این سیستم‏ها به طور اساسی با روش به کار رفته در سیستم‏های هوشمند متفاوت هستند.
در واقع تفاوت سیستم هوشمندی که شرکت آرام رمز گستران طراحی کرده است با سیستم‎های خودکاری که در ابزارها و دستگاه‎های مختلف به کار می‎رود در این است که در سیستم‎های خودکار یک فرمان مشخص و تعیین شده وجود دارد که به دنبال آن عملی خاص اجرا می‏شود. اما وقتی از سیستم هوشمند صحبت می‎کنیم، منظور سیستمی است که از فناوری یادگیری ماشین بهره می برد و بر اساس آن یادگیری می‎تواند خدمات و عملکرد داشته باشد. از این رو فرآیند خدمات سیستم‎های هوشمند ارگ کاملا با سیستم‎های خودکار متفاوت است و عملکردهای بسیار گسترده‎تر و دقیق‎تری دارد.
به کار بردن هوش شناسایی و تصحیح سیستم
در سیستم‎های شبکه عصبی، دو نوع هوش قابل تعریف است که یکی از آن‎ها هوش شناسایی و دیگری هوش تصحیح سیستم‎های کنترل پیشرفته است که این موارد در محصول اختراع شده خانه‎های هوشمند وجود دارد.
جامعیت پلتفرم ارگ در هوشمندسازی ساختمان
استفاده از این پلتفرم، این امکان را مهیا می‎کند تا بدون نیاز به تغییر نرم افزار بتوان کارایی‎های مختلف از آن دریافت کرد و دیگر لازم نیست برای مدیریت و کنترل چیلر ساختمان، یک نرم افزار را به کار برد و برای بخش موتورخانه یا آسانسورها نرم‎افزاری دیگر. این پلتفرم می‎تواند برای تمام بخش‎های خانه و ساختمان، فرآیند هوشمند‎سازی را اجرا کند.
در سیستم‎های کنترلی، بخش مربوط به حسگرها در هرم کنترل، می‎تواند سخت‏افزارها را مدیریت کرده و با هدایت همه قسمت‎های آن‎، داشبوردهای مدیریتی را اجرا کند. ارگ با استفاده از تجهیزات کنترلی بسیار با کیفیت ساخت این شرکت و استفاده از پی ال سی های کنترلی صنعتی و تجهیزات قابل برنامه‎ ریزی ساخت این شرکت بر طبق نیاز مشتری‎، سیستم مدیریت هوشمند ساختمان، مدیریت هوشمند موتورخانه، سیستم هوشمند خانه، سیستم پایش، کنترل و مانیتورینگ شرایط و المان‏های محیطی اتاق‎های سرور را ارائه می‎دهد.
در سیستم پایش، کنترل و مانیتورینگ شرایط و عناصر  محیطی اتاق سرور سیستم ارگ با نام فونیکس (Phoenix) در سه نسخهA  وB  وC  برای کنترل و پایش مراکز داده، راه اندازی، نصب و آماده‎سازی می‎شود. سیستم کنترل و پایشی که ارگ برای مراکز داده و اتاق سرورها تولید کرده‎است با نام فونیکس وارد بازار شده است. این سیستم فوق‏العاده قوی و با کیفیت شامل تعدادی پی ال سی با نام‎های تجاری AMU،ABM ،D۲A،RTD،AQS  دستگاه مرکزی فونیکس، نرم افزار اسکادا تحت شبکه و تحت وب است.
چالش‏های «ارگ» در مسیر ارتقا
مدیرعامل شرکت آرام رمز گستران می گوید: «نوسان‏های پول ملی یکی از مشکلاتی است که در حرفه ما اشکالاتی ایجاد می‎کند. البته با توجه به شرایط به تدریج برای آن برنامه‎ریزی کرده و توانسته ایم تا حدودی بر اثرات ناشی از آن غلبه کنیم. اما مساله اصلی اینجاست که وقتی افراد در شرایط سخت قرار می‎گیرند توان مدیریت مسائل را داشته باشند و بتوانند با یادگیری مهارت‎های جدید و به کار بستن آن، اوضاع را بهبود ببخشند. ما نیز تلاش کردیم هر روز در این مسیر از توان تخصصی بیشتری برای ارتقای کارمان استفاده کنیم و با یادگیری موارد جدید از بحران‎ها عبور کنیم. با این حال نبود ثبات اقتصادی و شرایط دیگر باعث شده است نیروی متخصص در کشور کم باشد و ما هم در این حوزه چالش‎های زیادی داریم. واقعیت این است که ما در برهه زمانی خوبی زندگی می‎کنیم. از این جهت که رشد و توسعه فناوری‎ها بسیار سریع است و روال زندگی سرعت خیلی خوبی نسبت به گذشته پیدا کرده و این امکان وجود دارد که با استفاده از ابزارها و امکانات موجود در زمان صرفه‏جویی کنیم و مدیریت آن را به دست بگیریم.»

 

روزنامه جام جم ، شماره 5960 ، یکشنبه 23 خرداد 1400

منبع:
تاریخ درج: 1400/03/26